Inspiracją dla Elfriede Jelinek, która napisała tę sztukę w 2012 roku, była okupacja wiedeńskiego kościoła Votivkirche przez grupę nielegalnych imigrantów miesiącami czekających na decyzje o przyznaniu prawa pobytu w Austrii. Święte prawo „azylu świątyni” nie uchroniło ich przed wydaleniem z kościoła, potem z kraju i z Europy. Nikt wtedy nie przypuszczał, że kilka lat później problem migracji rozleje się na całą Europę i według wielu zagrozi jej podstawom. Powszechna (a nawet obowiązująca?) wydaje się dzisiaj taktyka odwracania oczu, ograniczenia empatii i zapisanej w religii odpowiedzialności za bliźniego. Twórcy spektaklu proponują, aby ową „inwazję obcych” potraktować, jako okazję do przyjrzenia się nam samym i ideom, które wyznajemy.

,,Miśkiewicz i jego aktorzy stworzyli głębokie, wieloznaczne i obiektywne (na tyle, na ile to możliwe) przedstawienie. Należy mieć nadzieję, że nikomu nie przyjdzie do głowy pomysł instrumentalnego wykorzystania spektaklu, ze względu na niebezpiecznie bliski polityce, nośny temat przedstawienia. Byłoby to bowiem nadużycie. Zanim to nastąpi, wizytę na Starowiślnej w Krakowie gorąco polecam.”

Tomasz Domagała, domagalasiekultury.blog.pl

przekład: Karolina Bikont, adaptacja: Joanna Bednarczyk, Paweł Miśkiewicz, scenografia: Barbara Hanicka, muzyka: Rafał Mazur, światło: Marek Kozakiewicz, choreografia: Maćko Prusak

obsada: Iwona Budner, Aldona Grochal, Ewa Kaim, Urszula Kiebzak, Ewa Kolasińska, Katarzyna Krzanowska, Marta Nieradkiewicz, Jaśmina Polak, Marta Ścisłowicz, Bartosz Bielenia, Szymon Czacki, Roman Gancarczyk, Krzysztof Globisz, Zygmunt Józefczak, Zbigniew W. Kaleta, Patryk Kulik, Jan Peszek, Krzysztof Zawadzki
muzycy: Paulina Owczarek, Sebastian Mac, Tomasz Chołoniewski, Rafał Mazur

Spotkanie z twórcami po spektaklu ok. godz. 21.45 na scenie Teatru Polskiego.